Analiza potrzeb zamawiającego projekt strony, jego celi marketingowych które zamierza osiągnąć poprzez stworzenie nowej witryny. Określenie grup społecznych, do których ma trafić zawartość, odpowiednie nastawienie się na konkretnego odbiorcę. Zapoznanie się z opiniami na ten temat przyszłych użytkowników oraz z ich opiniami co chcieliby widzieć na takiej stronie. Gdy mamy do czynienia z przerabianiem dotychczas istniejącego serwisu, warto zapoznać się z jego niedomaganiami, korzystając z opinii osób z niego korzystających.
W tym punkcie trzeba się dokładniej zastanowić nad tym kto tworzy grupy, które będą odwiedzać naszą stronę. Należy sobie uzmysłowić kim jest, co robi w życiu, kiedy korzysta z komputera użytkownik, aby lepiej zrozumieć jego konkretne potrzeby i móc je dostosować do założonych celów firmy zlecającej projekt. Przykładowo inaczej będzie wyglądał scenariusz dla osoby dorosłej, a inaczej dla dziecka, itd. Scenariusz jest pierwszym krokiem przy późniejszym tworzeniu schematu nawigacji.
Nie wolno przenosić zawartości dotychczas istniejących, zazwyczaj powoduje to mierny efekt. Jeśli już zdecydujemy się na takie postępowanie należy przeanalizować, które elementy nadają się dla naszych potrzeb, a niepotrzebne, bądź nieaktualne usunąć lub zastąpić nowymi. Zasady którymi powinno się kierować przy tworzeniu serwisów WWW, a na które zwracają uwagę użytkownicy to: Logiczna organizacja, łatwe wyświetlanie i drukowanie oraz rzetelna redakcja. Tekst prezentowany w witrynie musi być odpowiednio napisany i zredagowany, by spełniał specyficzne wymagania witryny i jej użytkowników. Witryna powinna udostępniać środki dla użytkowników, które pozwolą na personalizację strony lub modyfikowanie zawartości strony. Doświadczenie uczy, że serwisy które aktywnie angażują użytkownika w ich tworzenie, są chętnie odwiedzane ponownie przez te same osoby.